roning

Til vands og til lands – leg for børn og voksne

Børn er gode til at lege og til at konkurrere mod hinanden i alle mulige og umulige nyopfundne konkurrencer. Og voksne kunne virkelig lære noget af de kreative små, og indimellem kunne det faktisk være godt for voksne at indgå i de mindres leg. Men hvad kan man lege, som både voksne og børn vil kunne få noget ud af?

Her er roning et ret godt bud. Det kan foregår både til vands og til lands, og I kan kombinere roningen med en masse andre aktiviteter eller afslappende hyggelige ting. Læs med her.

Roning for både børn og voksne

Hvis både de voksne og børnene i familien gerne vil være med til at ro, og det er dejligt vejr udenfor, så lej en robåd og drag ud på vandet. Ro eventuelt på en sø, da der ikke er bølger her, og det er derfor nemmere for børnene at ro med her.

båd

Pak eventuelt en picnic-kurv og en masse spil, så I har dejlig underholdning, når I holder pause fra roningen. Ro ind til siden og find et rart spot i solen, hvor I spiser madpakker og spiller spil.

Hvis vejret er dårligt, behøver roning dog på ingen måde være en udelukket aktivitet. I kan i stedet hoppe op på en romaskine derhjemme eller nede i fitnesscenteret og udfordre hinanden i konkurrencer. Se, hvem der kan ro 500 meter hurtigst, eller hvem der kan forbrænde flest kalorier på 5 minutter.

Roning for børn

Børn kan dog også sagtens ro uden nødvendigvis at være i selskab af en forælder. Der findes nemlig deciderede ro-hold for børn, som gerne vil have roning som en fritidssport. Det er en supersund sportsgren, hvor hele kroppen kommer på arbejde, og derudover er der et stærkt social sammenhold på de hold, der etableres.

Det er således rigtigt godt for børnene både fysisk og mentalt at dyrke roning på et mere fast plan. Og så kan de jo fint øve sig sammen med jer i weekenderne på søen eller på romaskinen i kælderen.

sø

Roning for voksne

Det er naturligvis ikke kun sundt for børn at dyrke roning – de voksne har også rigtigt godt af det. Voksne har typisk en lidt mere tætpakket kalender, og det kan derfor være en fordel at vælge en romaskine, som kan stå derhjemme. Dermed er der ingen dårlige undskyldninger, der duer, og det er nemt og hurtigt at få overstået en god all-round træning derhjemme.

Med en god romaskine træner du nemlig hele kroppen, og du får sat gang i stort set samtlige muskler, når du ror. Benene bliver trænet, hver gang du sætter af med fødderne, og det styrker både dine lår-, ryg- og mavemuskler. Desuden træner du dine arme, da armene bliver ganske godt brugt i forbindelse med roning.

Det er dermed en god træningsform, hvis du gerne vil træne lidt af det hele på en nem og fleksibel måde.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *